onsdag 30 september 2009

LadyBird

Vacker som en liten Ladybird, det är du! När du breder ut dina vingar och låter solen skina på de svarta prickarna. Du har sex,sju stycken och det är det bästa som finns!

Nog om opoetiska dikter! Men jag tycker iallafall att ladybird är ett välldans fint ord! I söndags var jag på ett fint ställe vid namn Hamleys Leksaksaffär, sju våningar med bara leksaker!! Där fanns det på första våningen gossedjur i alla sorter och storlekar. Unga så som gamla tog dessa mjuka ting och kramade dem, som om dem haft ett bultande hjärta. Andra våningen var flickornas och en rosa värld fylld med 50 åriga Barbies, dockor och prinsses klänningar, såpbubblor, kronor, tröllspön en pysselhörna med bara målarböcker och pennor. Överallt kunde man se barn, springa runt och inte riktigt veta vart dom skulle vända sig för överallt väntade fantastiska saker. Deras ögon glittrade. Och hjärtat bultade fortare och fortare. Deras händer sökte sig till den eftertraktade leksaken. Känna. Röra. Ta upp. Nästa steg: Övertala föräldrarna. Olyckigtvis ser mest vuxna på den lilla gula lappen som sitter fast i föremålet. Deras ögonbryn krockar med varandra. Deras lungkorgar växer (mer än själva varukorgen), när dom tar ett djupt andetag och vänder sig till det lilla oskyldiga och säger, "nej, detta har vi inte råd med" Men alltid när dom vänder sig om utom synhåll för baret, som precis gjort den besvikna minen, ler dom mystiskt och dubbelkollar priset för att minnas det exakt för framtida hemlighetsmakeri. Så när jag steg upp på den tregje våningen, pojkarnas, fylldes synfältet med gevär, bilar, tennsoldater, krigardockor och där en hörna... Här började även mina ögon glittra. Hjärtat bultade fortare än leksakståget som swischade förbi. Måste röra. Måste känna. Måste ta upp. Måste prova. Nästa steg:.... Nu får man vara sin egen förälder. Därför att denna Hörna, innehöll bara Harry Potter grejer! Riktiga trollstavar, den ena böjlig den andra med en fenixfjäder. En tidsnurrare, en Dobby, en Marauders karta och kvastar och schackspel med pjäser som vägrar sammarbeta och såklart finns det mer än bara Harry Potterprylar. En guldkompass, glaskulor, bägare, ringar allt inspirerat från Sagan Om Ringen och Guldkompassen. Alla dessa saker skulle jag gärna ha uppstoppat i näsan. Men som sagt, får man ta sitt förnuft till fånga. Men det tycks ha stannat på flickornas våning... När jag går där i största leksaksaffären någonsin vandrar tankarna till bror min. Jonathan, du skulle älskat det här såå mycket! Jag gick och försökte hitta allt lego. Och inte fanns det nåt på första våningen. Eller andra. Eller tredje. Eller fjärde. Och femte var den högsta våningen, för dem räknar med marknivåvåningen och en mystisk bottenvåning också. Och där lunkar jag tillbaka ner. Inget lego här. Eller där. Eller hit. Eller dit. Kan det vara möjligt att en 7våningars leksaksaffär inte har lego!? Tillslut är man på marken igen och tittar på Jelly Bellys i alla smaker och karameller på rad då man plötsligt blickar ner till den glömda våningen. Och där såklart fann man att Hamleys leksaksaffär som ser ut som Bröderna Weaslys, ännu en gång överraskat en. Såklart behövs det en hel våning till LEGO! Och den ska sitta så att man lätt kan komma åt den, nämligen på bottenvåningen! Ner kommer man alltid! Och där fanns allt nytt och gammalt, stort och litet, bygg magiska krigare! Eller kanske en dinosaurie, en lastbil som öppnar luckan eller ett tåg med riktig motor. ;) Tyvärr var priserna nästan densamma. Men reor existerar även här.

Den här veckan har det inte hänt så mycket. Hade kemiprov så nu är jag fett trött! Skönt att vi börjar 11 imorgon! Historialektionen var jättekul! Fick tillbaka provet, och det var tre bokstäver på det. Sen steg vi in i Upplysningens värld (1750-1789). Läraren är en passionerad sådan som tycker att historia är roligast vilket är bra för hans passion smittar även mig.

Jag har även fått ett eftertraktat brev från Angelika! Tack, Tack och åter Tack! Svar kommer så fort som möjligt;) Och tack för alla fina kommentarer jag får från fina männsikor!!

Ha det bräscht! Är mycket! Och drick inte 3 liter varm choklad per dag!

15 kommentarer:

  1. Aaaahhh- nu förstår jag verkligen varför du fastnade i en leksaksbutik i söndags!
    Det var förresten en väldigt söt dikt du hade skrivit i början. Det kändes som att det kom från nån känd bok.
    Nu sitter jag här med den omtalade kvällsmackan..eller..kvällsmackorna ...som jag har redan hunnit äta upp (jag läser så långsamt att jag hann äta upp dem medans jag läste ditt inlägg) och dricker min fjärde mugg med te för idag. Och det är ungefär lika dåligt som att dricka 3 liter varm choklad. Man blir kissenödig som leder till att man sover dåligt för att man måste springa på toa mitt i natten och så får man vätskebrist som leder till huvudvärk. Inte bra. Jag lovar, jag har försökt att dra ner på det. Men jag kan också lova att jag aldrig ska dricka 3 liter varm choklad- för din skull Sara ;-)
    Grattis till de tre bokstäverna! Här kan kan du få tre till: GVD

    SvaraRadera
  2. UNDERBART VILL OCKSÅ DIT SARA när åker vi?

    SvaraRadera
  3. Elin, jag tror snarare att det var inlägget som var långt:P Haha, te och varmchoklad är av lite samma karaktär! Samma bieffekter! Tack för komplimanger! Förresten trodde jag att de tre bokstäverna som du skrev först bettydde Gör Vad Du (ska) men sen fatta jag... XD vårt nya kodspråk!
    GVD med!!!

    Maddie!! Vilken finfin blogg du har! Jag gillar att bilderna "shows up"! och titta där är ju jag! haha!

    SvaraRadera
  4. Jonathan LegoÄlskaren1 oktober 2009 kl. 10:32

    Sara Sara Sara!! Jag har alltid trott att det fanns lego i dendär dåliga Leksaksaffären så Jag tycker att Ulricehamn är bättre en den stora feta London som inte har nått Lego!!


    Hälsa London att Jonathan vill att ni gör en till våning med bara lego OKEJ!!!!

    SvaraRadera
  5. ÅHH, jag har alltid velat åka till Hamleys (eller iaf så länge som jag vetat om vad det är för något)! :D Jag måste se till att ta mig dit när jag är i London med klassen ;D
    Köpte du någonting på Hamleys, eller var allt alldeles för dyrt?

    Och grattis till provet, vad var det ni hade prov på?

    Det är så trevligt att läsa din blogg när du är så långt borta, saknar dig gumman :) <3

    SvaraRadera
  6. Jonathan, var jag inte tillräckligt tydlig?? Läs HELA texten, love!

    Matilda, ja satsa på Regent Street när du går på Oxford street nåra hur ifrån och du hittar Hamleys! Totalt värt det! Nej jag köpte inget men jag ville köpa en Marauders Map men den kosta ~250 kr. Så jag tyckte att en annan gång när man sparat lite mer...

    SvaraRadera
  7. Hade prov på hela världshistorien, ytligt. :D

    SvaraRadera
  8. Vi är så stålta över dig!baba tycker att du har blivit författare i LONDON ;han vet inte att du redan det.Det är varat nöj att läsa din blogg,Vi älskar dig mycket vi tänker på dig o
    be för dig Gvd,
    Hela tjocka släkten i Syrien o Egypten hälsar till dig. BAMSE KRAMM
    baba,mama

    SvaraRadera
  9. Guess How ??? hmm ...3 oktober 2009 kl. 08:21

    Hejsan
    Mamma har börjat använda datorn. Jipppeee Äntligen dock skriver hon lite fel här och där men men .
    Jag vill också åkåa dit!!! och då ska jag köpa en trollstav med en fjäder i!!
    Sara du hade rätt hon säger så Räcka uuuppp tiiill eeennn GRREEN!
    haha
    idag är det marknad i stan och babba har lämmnat in datorn till en som ska fixa det men de har inte ringt än.
    puss och hej leverpastej
    Guess How ??

    SvaraRadera
  10. Gizen, ja, hon blev väl tvingad till det sill slut ;D HAHA! Vi ska dit när ni kommer det har jag bestämt! Ariel äger! Vad bra att datorn fixas!! Hoppas att den kommer tillbaka snart!

    SvaraRadera
  11. Hej hej! bloggen får alla tummen upp av mig! Här är min mail: againstredskies@hotmail.com , och nej jag är inte emot röda skidor... :) (det är en låttext, "mot röda himlar") kanske är lättare att ge varandra bilderna via usb, vad tror du?

    Ses imorgon, fortsätt med det bra skrivandet!

    SvaraRadera
  12. Men de har inte ringt än angående datorn. Haha Mamma tycker att vi skrattar bakom ryggen på henne. hahah xD
    Grace

    SvaraRadera
  13. Va duktig du är Sara du skriver så detaljerade som man känner att man vandrar med över allt.Dikten i början var ena stående jag förväntade mig att du skulle referrera till en författare(en ny på gång Sara Heinen).Försätt så du är bäst

    SvaraRadera
  14. Men hej!! Helt underbart xD... Blev nästan rädd först när det verkade som om det inte fanns lego, det vore ju skandal! :O.... Men men härligt, och jag och lite folk kanske har planer på att dra till london på påsklovet '10 :) men får se hur det blir med detta :). Ta hand om dig, Sara!

    SvaraRadera
  15. Linnéa, Tack för fina komplimanger och uppmuntranden, vi ses imorgon!

    Grace, mama är en tuffing! ¨

    Linda, tack så mycket för fin kommentar på bloggen! Du är bästaste!

    Patte! Hej! Ja, jag med! Ni är välkommna när ni vill! Er guide står till er tjänst! Ha det bra!

    SvaraRadera