lördag 5 september 2009

Portobello Road!

Idag var jag på besök i Notting Hill, Portobello Road. Vilken skillnad från karnevalen förra lördagen! Nu var det inte så mycket folk överallt, utan bara på marknaden (så man fick hålla hårt i väskan), det var också mycket renare och ingen afrikansk musik som dundrade i skorna.
Portobello Market var fantastisk! Jag vill gå dit varenda lördag! Först kommer lite loppisar, och där såljer dom allt möjligt, som gamla käppar och fickklockor. Gizen, du skulle velat ha allt där! :) Jag köpte iallafall Printers, asså bläckstämplar som vi kan ha när vi skriver brev eller gör kort till någon hemma. De var billiga.
Sen plötsligt kommer man till en hel värld med frukt, grönsaker, maträtter och bakelser . Mamma, jag köpte fikon för 35 pence alltså ungefär 4 kronor, och jordgubbar. Bakelserna bestod av enorma munkar, muffins och kladdkakor och mycket mer som jag inte vet namnet på. Sen kom man till flera små loppisar och vissa kreativa försäljare som tillverkar saker själva, till exempel ringar. Det fanns verkligen ringar överallt. Vi gick också in i dyraffärer varav en av dom var en möbelaffär som sålde en sån här karusellhäst (se bild ovan) jag undrar vart dom fått den ifrån. Men ägaren var fett otevlig!
Och när man gått ett tag kommer man till en öppen plats efter bron som bara är Vintage! Jag köpte en kjol. Det fanns massa små accesoarer som var fina men tyvärr var allt lite för dyrt för min plånbok. De flesta kläder låg på £30-60, fast det var second hand, men det var värre med nya saker eller antika handgjorda saker. En spetskrage kostade £60.
Sen efter second handen var det mer små stånd som sålde dyra handgjorda saker och loppisar. Man hittar nog allt möjligt i Portobello Market, men det är inte superbilligt.
En sak till som jag vet att Grace skulle gilla var... Asså man måste nog se dom för att förstå, men det såg ut som badplast-gummi-bollar fast kletiga och man fick inte squeeza dom för då gick dom sönder. Madamen hade lagt dom i en skål och det var fett kul att röra vid dom. Så vad använder man detta till då? Jo, man lägger som i vaser, eller i saften om man vill få den kall. Fast man kan också göra som madamen gjorde, lägga dom i en skål och leka med dom. ;)

5 kommentarer:

  1. För det första så vill jag också gå dit när jag kommer. för det andra vet jag inte om jag kulle vilja ha detdär konstiga sakerna men jag tror jag fattar varför du tror att jag skulle gilla dem och jag hoppas att du har dt roligt och skojit som du kommer ha roliga minnen av..

    SvaraRadera
  2. Grace, kommer du ihåg gelétvålen i Göteborg... Så där fast bättre :)

    SvaraRadera
  3. Va roligt det låter Sara hoppas detta kommer att ge dig minnen för livet.Potobello måste jag har missat var ligger den exakt i London.Är det typ stor marknad,vilka brukar du vara med är dina syskon med eller ngn från familjen elle kompisar från Sverige.
    Försätt att njutta av London det är en hälig stad.kramr Loinda

    SvaraRadera
  4. adela din älskade kusin8 september 2009 kl. 18:47

    hej Sara vad kul ni har haft! jag hoppas att du trivs bra där annars är det bara att ringa det vet du !! ;) saknar dig kusin

    SvaraRadera
  5. Linda, Det ligger i Notting Hill, inte riktigt i centrala London men nästan :) Jag brukar vara med mina klasskompisar eftersom mina värdsyskon ofta har annat för sig och förväntar sig att jag ska göra saker på egen hand. Förövrigt njuter jag av London så mycket jag kan men skolan och läxorna hindrar mig :P
    Hoppas ni har det bra i sthlm! Puss och kram!

    Adela, Du vet att ni alltid är välkommna till London för då har ni en guide som är redo att guida er! Jag kan rekomendera Portobello Road men man måste hålla reda på väskan. ;)

    SvaraRadera