tisdag 15 september 2009

Jag älskar att åka dubbeldäcksbuss! På morgonen när jag knuffar mig fram med min elefantstora väska och mumlar "sorry" till alla sura miner jag möter då är det bäst att sitta längst fram längst upp. Man ser ALLT! Jag är högre än människorna, personbilarna, bussarna och till och med de andra dubbeldäckarna. Inget slipper undan min örnsyn när jag flyger fram över vägarna. I mitt öra hör jag "the Lady" som rapporterar vart jag befinner mig och vad nästa hållplats heter. Målet: Curch Road, där jag byter buss. På vänster sida av bussen finns ett litet kikhål ner till busschauffören. Om man tittar noga kan man se hur han vänder på huvudet när passagerare kommer in och hur han drar i tusen spakar, med en speciell kombination som bara han vet för att öppna och stänga dörrar. När han svänger svänger hela bussen, fast mest svänger det på övervåningen. Bussen är så hög att den slår i trädgrenarna när vi åker nära trottoaren. Upplevelsen är så bra att när man är ute en fredagskväll med tusen aktivitetsval så väljer man ändå att åka ett varv med en dubbeldäcksbuss, bara för att. :)

I söndags var det O2 Arenan. 10 års jubileum med Hillsongs!! Asså vilken grej! Det var det bästa jag vart med om, 200 000 människor samlade för att hurra för Gud!! och vilken energi! Jag och min kompis Vanja var där och det var värsta kaoset att ta sig dit eftersom de byggde om tågspår så vi skjutsades hit och dit och omväg och fel väg och sen rätt väg och nej tåget går inte längre och sen tillbakaväg för att ta sig till ditväg.... Men efter 3 timmar under jorden var vi framme. Mötande av leende ansikten och "Welcome to Hillsongs" och folk överallt och två svenskar som sönderfotograferar det gigantiska tältet med de 12 pelarna och kilometerlång kö till toaletter. Tillslut satte vi oss i de sköna stolarna och "let the celebration begin!" Sång, musik, hurrande, hoppande, händer i luften, prisar, förkunnar, Halleluja! Efteråt åt vi god mat, biff med sallad och flörtande servitris, som upproriskt rotade i väskan när vi skulle ha tillbaka växeln, men såklart fattar vi vinken och "you can keep the change" och han blir fett glad för 60 pence, sen begav vi oss hem till väntande biologi uppsats som fortfarande inte var färdig.

Idag visade London sitt rätta jag, regnrusk och blöta skor. Men ett fint paraply som jag äntligen kan använda. ;) Idag lämnade jag in de största läxorna vi hade den här veckan. Nu är det bara att lära sig hela världshistorien, räkna 0-20 på franska och lära väsentliga verb. Jag har fått mitt studentkort idag så nu kan jag åka gratis buss! Detta skulle egentligen vart klart när vi kom... Men det är bara en av få saker som skolan inte har gjort eller haft koll på. Vi fick skåp oxå, ett litet, får inte plats med allt men det är överskåp och mycket större än alla andras. Dessutom sitter det inte fast i väggen så vem som helst skulle kunna bära bort det. Men jag borde sluta "wajna" för det finns de som har mycket värre an jag. Vidare ska jag till Stonehenge och The city of Bath på fredag med International Perspectives. Det är en fett rolig kurs. Idag lyssnade vi på olika engelska dialekter (helt stört) och lärde oss vad symbolerna på mynten stod för samt The union Jacks historia. och oxå vart alla folkgrupper lever i London. Indier, Pakistanier och Bangladesher lever i South Hall och Tooting, Svenskarna bor i Barnes, Tyskarna i Hammersmith, Londons China Town ligger i SoHo, centrala London, inte långt från Oxford street.

Igår trampade jag snett på gympan så nu har jag lite ont i foten men konstigt nog kan jag både gå och springa men när jag skulle sova gjorde det ont. Och vi hade så många läxor att jag var tvungen att sova sent igår och i förrigår. Förövrigt längtar jag till Torsdag eftermiddag då vi ska på bio och förhoppningsvis kan man ha en läxfri dag utan att lida pin! Jag skaffade ett bibliotekskort på ett lokalt bibliotek. Men det är inte gratis att låna som i Sverige, jo, böcker är gratis men de hade inte så bra böcker, förutom barnböcker förstås. Filmer och cd-skivor kostar. Men de hade hur stort utbud av filmer och skivor som helst! Och nya saker oxå, som Seven Pounds, In To The Wild, The Bucketlist, och mycket mer. Jag lånade flera Roald Dahl-böcker som jag inte läst innan, En Geishas Memoarer, Harry Potter och Fenixorden och musikskivan men sångerna från Sweeney Todd. Men jag har inte hunnit se filmerna än. Men jag kan göra det torsdag-fredag. Sovmorgon imorrn! Gött!

Ajöken Fröken! <3>

Ps. Idol är hysteriskt kul. En på svenska skolan hade en syster som kom vidare. Hon i första avsnittet med rödrandig tröja, slitna jeans och en mössa. Och en av dom där killarna som fejkade gick i min klasskompis paralellklass. Hysteriskt kul föresten! Jag skrattade så jag grät. Tack för tipset Gizen!

4 kommentarer:

  1. Klicka på bilderna om ni vill se dem i större(gigantiskt) format! XD
    Puss och Kram Skumbanan!

    SvaraRadera
  2. Haha var så god :) det var ett nöje !!

    SvaraRadera
  3. Va roligt du verkar ha det Sara.Lungt i backarna.sköt om dig.Vi kanske ses på höst lovet eller?
    Kram
    Linda o Josef

    SvaraRadera
  4. Linda och Chalo, Ja kanske... om inte alla Heininsar kommer så får väl jag komma till dom :)
    puss och kram skumbanan

    SvaraRadera