söndag 14 mars 2010

Pi-dagen!

Idag är det den internationella Pi-dagen! Grattis! Eller vad man nu säger. Pi-dagen har firats sedan 1988 tillägnat talet "Pi" som man kan använda till att räkna ut en cirkels diameter och omkrets. Varför just den 14 mars? Jo, för att den 14/3 kan vändas och skrivas 3,14 alltså det tal som pi brukas avrundas till. Det är ett ganska oändligt tal därför har den hur många decimaler som helst kan man tycka. En tjej i 3-dagar-konferensen förra året tävlade i talangjakten, hennes talang: att lösa Rubiks tub medans hon radar upp de första 100 decimalerna i "pi"! Hon vann inte för detta klassades som en ren nördighet och inte som talang. Man kan fira Pi-dagen genom att ära cirkelformade saker. Till exempel Pi-e (Paj), Pi-zza, Pi-roger, pi-tabröd. Man kan tänka extra på detta när man pi-ssar/pi-nkar eller pi-mpar. Man klä ut sig till pi-rat eller pi-kador, ha en pi-cknik, spela pi-ano eller pi-ccolaflöjt, leka med en pi-tbullterier eller pi-gg (gris), titta på Pi-ppi eller kanske bara lyssna på Edith Pi-af!

4 kommentarer:

  1. Åh, va kul! Din blogg är så lärorik Sara. Idag har jag lärt mig att det finns en dag som är tillägnat talet pi. Finns det en dag för talet E också? Alltså 1,60218...*10^19. Om det gör det kan man ju sysselsätta sig med allt som börjar på E! Det borde ju vara mycket enklare än pi, fast kanske inte lika roligt.
    Nästa år ska jag i alla fall göra pi-saker den 14 Mars.
    Kanske ska jag hitta på en egen dag att fira också..förutom dem jag redan har. Nästa söndag firar jag palt-söndagen! Det är enligt kalendern palm-söndagen men i två år i rad har våran familj råkat äta pitepalt den dagen, så förra året bestämde jag att det för alltid ska vara palt-söndagen :-)
    Det finns alltid något att fira.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Elin, Ja du, om det hade funnits en sån dag skulle vi firat den! :D fast jag vet inte om det finns... Jag ska också göra piiga saker! :D
    vad kul med palt-söndag!Alla familjer har verkligen sina egna traditioner! Varje gång någon säger palt tänker jag på Emil i Lönneberga :D Ägna honom en tanke på paltsöndagen och kanske även på E-dagen om det finns någon sådan!
    Kram på dig med! Saknar dig men vi ses ju snart!

    SvaraRadera
  3. Heej!! haha tänk om man fyller år på Pi- dagen och heter typ Piter haha det skulle ju passa. men du komemr ju vara här då nästa år och då kan vi fira tillsammans. Alltså klä ut oss till pirater och äta pizza och det där !!

    SvaraRadera
  4. Grace, Ja! Jag är på! Jag vill vara pirat och äta pizza och piroger varje dag!
    Förester... Piter ät inget namn, det är bara så tant Mona kallar sin Peter(Piter). Ett riktigt namn som börjar på Pi är Pitronella. :P HAHAHAH

    SvaraRadera